Listing 1 - 10 of 55 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het handboek Vakdidactiek aardrijkskunde is een leidraad voor elke leraar aardrijkskunde. In het boek wordt grondig beschreven hoe de lessen aardrijkskunde opgebouwd kunnen worden, met verwijzing naar leermiddelen, werkvormen, het organiseren van excursies en het evalueren van leerlingen. Dit alles wordt ingekleurd met sprekende voorbeelden. Daarnaast licht het boek de huidige context van aardrijkskundeonderwijs toe en schetsen de auteurs de rol van aardrijkskunde binnen enkele maatschappelijke evoluties, waarbij gekeken wordt naar recente didactische vernieuwingen. Thema's zoals differentiatie, taalondersteuning en ICT komen aan bod. Het boek geeft niet alleen een basisondersteuning aan studenten uit de lerarenopleiding, maar ook aan leraren aardrijkskunde in functie, lerarenopleiders en pedagogisch begeleiders aardrijkskunde.Vakdidactiek aardrijkskunde kwam tot stand door een samenwerking van lerarenopleiders aardrijkskunde uit diverse lerarenopleidingen in Vlaanderen. Deze unieke samenwerking ondersteunt de gelijkgerichte visie op vakdidactiek aardrijkskunde.https://www.pelckmansuitgevers.be/vakdidactiek-aardrijkskunde-herwerkte-uitgave.html#gref
Didactiek --- Aardrijkskunde --- Didactics of geography --- HO (hoger onderwijs) --- evaluatie (onderwijs) --- leermiddelen --- geografie --- didactische werkvormen --- lerarenopleiding --- excursies --- Aardrijkskunde. --- Didactiek. --- Onderwijs --- Werkvorm --- Leermiddel --- Veldwerk --- Excursie --- Evaluatie --- Differentiatie --- Taalondersteuning --- ICT
Choose an application
In een wereld die razendsnel verandert, moet ook het onderwijs zich voortdurend en steeds sneller aanpassen. Leerkrachten, begeleiders, docenten, directies, bestuurders... worden iedere dag geconfronteerd met nieuwe uitdagingen en moeten vaak toegeven dat de oude recepten voor succes in een veranderde context niet meer werken.
Onderwijskunde. --- innovaties --- School management --- duurzame ontwikkeling --- Teaching --- onderwijsvernieuwing --- KHCA --- onderwijsinnovatie --- Onderwijsinnovatie --- 451.3 --- Onderwijsvernieuwing --- PXL-Central Office 2016 --- onderwijs --- innovatie --- duurzaam leren --- evaluatie --- hoger onderwijs --- Didactische werkvormen --- Didactische principes --- Educational sciences --- Didactische werkvorm --- Didactisch principe --- 720 Onderwijs
Choose an application
Het projectwerk-op-zich is niet nieuw. Wel nieuw in dit boek is het werken met probleemgericht projectonderwijs en met productgericht projectonderwijs. Onze maatschappij is gediend met dergelijke werkvormen. Samen werken, creatief zijn, kritisch oordelen, mondig zijn, zelfstandig kunnen werken, zich kunnen documenteren, problemen oplossen...zijn allemaal noodzakelijk te verwerven vaardigheden. Projectonderwijs leent zich daar uitstekend toe.
Projectonderwijs. --- Didactic strategies --- projectonderwijs --- #KVHB:Projectonderwijs --- 454.21 --- Freinetscholen --- Leren --- Praktijk --- Projectonderwijs --- Vakoverschrijdend werken --- Didactische werkvormen --- Probleemoplossend leren --- didactische werkvormen --- projecten --- (zie ook: Kwaliteitszorg) --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- Didactische werkvorm
Choose an application
Het werken met computers, de toepassing van Internet in het onderwijs, vraagt om een nieuwe didactiek. Groepswerk met behulp van computers stelt andere eisen dan het werken met groepjes in de klas. Internet en de royale mogelijkheden van software bieden voor leerlingen ongekende mogelijkheden. Maar hoe bewaken en beoordelen we in school de prestatie van leerlingen, hoe beschermen met we de privacy? (Bron: covertekst)
Computer assisted instruction --- ICT (informatie- en communicatietechnieken) --- didactische werkvormen --- internet --- 060308.jpg --- ICT: didactiek --- Computerondersteund onderwijs --- ICT --- Didactiek --- Didactische werkvormen --- Elektronische leeromgeving --- Portfolio's --- Internet --- Provincie West-Vlaanderen --- Didactische werkvorm --- Portfolio --- Sport
Choose an application
Heel wat kinderen, zowel in het basis- als in het secundair/voortgezet onderwijs, hebben faalangst. Die kan zo groot zijn dat naar school gaan een echte pijniging wordt, met alle gevolgen van dien. Het is een complexe problematiek. Leraren, begeleiders en ook ouders moeten eerst een goed inzicht hebben in de mogelijke oorzaken, de gevolgen, de sterktes en de zwaktes bij de kinderen. Al te vaak wordt hieraan te vluchtig voorbijgegaan. Daarna moeten ze de methodieken kennen en kunnen gebruiken om er wat aan te doen. Naast de theoretische toelichting gaat veel aandacht naar het praktische deel met een ruim pakket aan activiteiten waarmee de faalangst kan worden teruggedrongen. Als bijzonder hulpmiddel is er een apart leesboek voor de kinderen.
faalangst --- Personality development --- 455.3 --- Faalangst --- 416.5 --- 376.54 --- Methodiek --- #KVHB:Faalangst --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- Fear of failure --- Treatment --- Handbooks, manuals, etc. --- Teacher-student relationships --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Preventie --- Didactische werkvormen --- Zorgverbreding --- Didactische werkvorm
Choose an application
Het levensverhaal van eenieder is uniek, met ups en downs, met tekortschieten vreugde en verdriet. Oudere volwassenen denken graag na over alle levenservaring die ze hebben opgedaan.De auteur geeft in dit boek een aantal inzichten over hoe men met passie kan leven en hoe men creativiteit kan brengen in het eigen leven en levensverhaal. Ook toont de auteur hoe begeleiders/coaches op zoek kunnen gaan naar het doorleefde levensverhaal van individuele mensen of mensen in groep, waarbij ze niet alleen expert zijn, maar ook vertrouwenspersoon en begeleider. Hierbij is het belangrijk om de oudere volwassene centraal te stellen en te werken vanuit zijn sterktes, mogelijkheden, talenten, dromen en competenties. Er wordt niet enkel ingezet op het verleden en het heden. Ook de toekomst komt aan bod. Hoe kan het leven er over vijf of tien jaar uitzien?Dit boek is bedoeld voor iedereen die op een creatieve manier zijn levensverhaal naar boven wil brengen. Het is ook bedoeld voor begeleiders/ coaches die ondersteuning bieden om het levensverhaal van oudere volwassenen in beeld te brengen.(bron : http://www.maklu.be/MakluEnGarant/Bookdetails.aspx?id=9789085750673)
Geriatrics --- gerontologie --- storytelling --- psychotherapie --- bejaarden --- 615.8 --- 362.6 --- Psychotherapie --- Bejaarden --- coaching - coachen --- 316.35 --- Ouderen --- Ouderenzorg --- Levensverhalen --- Coaching --- Werkvormen --- Herinneringen --- Psychiatry --- gesprekstherapie --- Creativiteit --- Levenskunst --- Levensloop --- Oudere --- Levensverhaal --- Werkvorm --- Herinnering --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
De laatste jaren merken we steeds meer interesse voor lichaamsgerichte methodieken in het werken met jongeren. Binnen verschillende sectoren zoals het onderwijs, jeugdwerk, sportverenigingsleven, straathoekwerk en hulpverlening gaan begeleiders aan de slag met diverse activiteiten en methodieken. In dit boek zoomen we in op het pedagogisch boksen. Het idee om boksen in te zetten als een therapeutische, gezondheidsgerichte of sociaalpedagogische interventie is niet nieuw, maar blijft een onderbenut en vaak ook onbekend terrein.Om de lezer een concreet idee te geven over hoe een sportpedagogische methodiek eruit kan zien, beschrijven we een boksproject dat plaatsvond in een gesloten jeugdvoorziening. Het project beoogde de bevordering van het integratieperspectief van jongeren. We laten hierbij uitgebreid de jongeren en de begeleiders zelf aan het woord, en koppelen onze bevindingen aan internationale wetenschappelijke literatuur.Het boek biedt ook een uitgewerkte sportspelmethodiek voor het pedagogisch boksen aan, waarmee de lezer zelf aan de slag kan gaan. Voor de meer ervaren bokstrainer kan dit hoofdstuk nieuwe inzichten bieden om de bestaande lessen te verrijken. Vanuit een beleids- en organisatorisch perspectief geven we bijkomend enkele concrete aandachtspunten voor het opzetten van bokspedagogische projecten.We sluiten het boek af met een pleidooi om bokspedagogische projecten, en bij uitbreiding andere (vecht-)sporten, meer ingang te doen laten vinden binnen het onderwijs, het jeugdwerk en de jeugdhulp.(https://www.standaardboekhandel.be/p/boksen-met-jongeren-9789044138214)
Age group sociology --- Social welfare methods --- Sociology of sport --- Didactics of sports and games --- vechtsporten --- didactiek --- jeugdwerk --- methoden van het sociaal werk --- Sport --- Emancipatie --- Lichaamsgericht werken --- Pedagogiek --- Pedagogisch handelen --- Jeugdhulpverlening --- Methodiek --- Didactische werkvorm
Choose an application
KleuterKracht! Een boek met maar liefst achttien interactie- en werkvormen die je op weg zetten om de stem, keuze en het eigenaarschap van jonge kinderen een plaats te geven binnen de verbondenheid van de groep. Ze zetten in op ?agency? binnen je dagdagelijkse klaswerking met peuters en kleuters.Elke werkvorm is uitgeschreven als een stappenplan met een uitgesproken rol voor de kinderen om ideeën en inhoud aan te brengen, terwijl de structuur in de handen van de leerkracht ligt. Op die manier houd je als (aankomende) leerkracht het overzicht, terwijl er toch erg veel ruimte is voor de interesses en inbreng van de kinderen.Inzetten op agency biedt heel wat ontwikkelingskansen bij jonge kinderen. Het heeft een positieve invloed op hun motivatie, zelfwaarde, probleemoplossende vaardigheden en nog veel meer. Het helpt hen op weg om op te komen voor wat ze belangrijk vinden, voor zichzelf, maar ook voor anderen, nu en ook later. Tegelijk biedt het jou als leerkracht ook kansen om de kinderen in je klas nog beter te leren kennen, om zo te kunnen inspelen en verder bouwen op wat bij hen leeft.In KleuterKracht vind je naast de agency-werkvormen ook een theoretische en didactische verantwoording die je in staat stelt om onderbouwde keuzes te maken in welke werkvormen je inzet en hoe je die aanpast naar je eigen context.Elke werkvorm werd door peuter- en kleuteronderwijzers in de praktijk getest. Hun bevindingen en opmerkingen geven je een concreet en realistisch beeld van wat je mag verwachten wanneer je aan de slag gaat met dit boek.KleuterKracht is het resultaat van onderzoek in het expertisecentrum Education & Development van UCLL Research & Expertise.
Kleuteronderwijs --- Didactiek --- Eigenaarschap --- Werkvormen --- Methodiek --- Probleemoplossend denken --- Werkvorm --- Autonomie --- Zelfsturend leren --- Zelfontdekkend leren --- Zelfsturing --- Zelfwerkzaamheid --- Zelfvertrouwen --- 471.4 --- zelfstandigheid --- werkvormen --- didactiek kleuteronderwijs --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- Didactics of Kindergarten --- executieve functies --- kleuteronderwijs --- kleuters --- onderwijspraktijk
Choose an application
Cd-rom bij het gelijknamige boek.
Cultuurwetenschappen --- Humane wetenschappen --- Secundair onderwijs. --- Didactiek van de maatschappelijke vorming. --- Onderwijsonderzoek. --- Didactics of secundary education --- Didactics of social education --- Research on teaching --- 081153.jpg --- Cultuurwetenschappen ; didactiek --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Onderzoeksvaardigheden --- Secundair onderwijs --- Competenties --- Didactische werkvormen --- onderzoeksmethoden --- didactische werkvormen --- Onderzoeksvaardigheid --- Competentie --- Didactische werkvorm
Choose an application
Beschrijving van een onderwijsmethode (basis- en voortgezet onderwijs) waarbij twee samenwerkende professionals gedifferentieerd lesgeven aan een klas van 25 leerlingen, inclusief vier met een speciale onderwijsbehoefte.
onderwijsbeleid --- integratiebeleid --- Didactic strategies --- schoolorganisatie --- diversiteit --- Leraren ; samenwerking --- Lerarenbegeleiding --- Geïntegreerd onderwijs ; Nederland --- Handelingsgericht werken --- Lager onderwijs --- Differentiatie --- Diversiteit --- Geïntegreerd onderwijs --- 474.23 --- Didactische principes --- 454.23 --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- Didactische werkvormen --- Co-teaching --- Samenwerking gewoon - buitengewoon onderwijs --- Passend onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Didactische werkvorm --- Geïntegreerd onderwijs ; Nederland
Listing 1 - 10 of 55 | << page >> |
Sort by
|